Kolekcja Bunkra Sztuki przenosi się do sieci! Już w niedzielę, 14.07.2013, startuje diagram Outopos Jakuba Woynarowskiego, pierwsza w pełni wirtualna praca w Kolekcji Galerii.
Znajdziecie ją pod adresem internetowym: www.bunkier.art.pl/outopos
Wchodźcie na naszą stronę i swoimi wyborami przekształcajcie diagram zaprojektowany przez artystę - Outopos to nie tylko praca wirtualna, ale i interaktywna!
<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>
<urlset xmlns=”http://www.Jakub.Woynarowski/Outopos/sitemap/2013″>
<url>
<loc>http://www.bunkier.art.pl/outopos</loc>
<lastmod>2013.07.14</lastmod>
<changefreq>kuratorka:Karolina.Vyšata</changefreq>
<priority> Zakup prac do Kolekcji Bunkra jest realizowany w ramach zadania Będzie się Dzieło! Rozbudowa Kolekcji Bunkra Sztuki. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego</priority>
</url>
<url>
<loc>http://Hipertekst</loc>
<lastmod>2013</lastmod>
<changefreq>Pierwsze w Kolekcji Bunkra Sztuki w pełni wirtualne dzieło<changefreq>
<priority>Interaktywny diagram Outopos Jakuba
Woynarowskiego został zrealizowany jako hipertekstowa struktura łącząca
grafikę, tekst i animację. W swojej konstrukcji stanowi siatkę
pojęciową, w którą wpisane zostało zagadnienie utopii jako
paradoksalnego „nie-miejsca” (outopos). Przestrzeń wirtualna
wydaje się być naturalnym środowiskiem współczesnej refleksji na temat
utopii, w pewnym sensie wpisując się w ramy wielowymiarowej konstrukcji
o znamionach nowego (lepszego?) świata. Jedną z cech diagramu jest
ciągła zmiana – użytkownik poprzez wnikanie w wielowarstwową tkankę
diagramu i analizę licznych odwołań i relacji między pojęciami, sam
wpływa na kształt (nie tylko graficzny) pracy. Diagram
o (nie)skończonych możliwościach interpretacji z łatwością wciąga
odbiorcę w tworzenie własnych skojarzeń i (utopijnych)
projektów</priority>
</url>
<url>
<loc>http://Metadane</loc>
<lastmod>2012/2013</lastmod>
<priority>INTERNET/współczesna technologiczna
utopia, której ideę najlepiej opisuje słynny „Simple Net Art Diagram”
autorstwa MTAA, wskazujący na fakt, iż Internet nie tyle „jest”, co
nieustannie „wydarza się” pomiędzy użytkownikami. Internet posiada
również wiele cech konceptualnej „sztUki niemożliwej” opisanej w latach
siedemdziesiątych XX wieku przez Jerzego Ludwińskiego<priority>
<priority> ETAP ZEROWY/ostatnie stadium
procesu dematerializacji dzieła sztuki według Jerzego Ludwińskiego;
potencjalnie pierwsza faza nowego, hipotetycznego procesu (o wektorze
skierowanym nie tyle „na zewnątrz”, co „do wewnątrz” powstałej
struktury). Według Ludwińskiego po fazach „przedmiotu”, „przestrzeni”,
„czasu” i „wyobraźni” nastąpić miałaby faza „totalna”, a następnie
„zerowa”, ujawniająca za pomocą nowych środków przekazu procesy
rozgrywające się w ludzkiej świadomości<priority>
<priority> WIRTUALNE/REALNE/w średniowiecznym języku teologicznym używano terminu virtualis w kontekście pojęcia vis
(siła, władza): „wirtualna” była jakaś całość, która składa się
z działających sił, bądź też pewna potencjalność, której istnienie nie
jest dla każdego dostępne. Obecnie technologiczna „wirtualność”
pozostaje w ścisłym związku z dostępną zmysłom realnością; wynalazek
Internetu zdaje się znosić tradycyjną opozycję
„realne-wirtualne”<priority>
<priority>ŚWIAT ZASTANY/aktualny, dostępny nam
obraz świata; „punkt widokowy” na realnie oddziałującą przeszłość
i „wirtualną” przyszłość <priority>
<priority>UTOPIA/DYSTOPIA/gr. ou-topos, „nie-miejsce” / eu-topos, „dobre miejsce” / dus-topos,
„złe miejsce”. Projekt idealnego ustroju społeczno-politycznego i jego
zaprzeczenie, wynikłe z obserwacji destruktywnych aspektów zastanej
rzeczywistości. Według Karla Mannheima utopie wdrażane w życie,
zmieniają się w posiadające negatywny oddźwięk ideologie, niebezpieczne
w swej istocie dla istnienia społeczeństwa, w jakim się
ukształtowały<priority>
<priority>IDEOLOGIA/konstrukt powstały
w wyniku połączenia uniwersalnej „idei” z porządkującym „logosem”
(językiem/rozumem); wspólnota światopoglądów, u podstaw której tkwi
świadome dążenie do realizacji partykularnego interesu konkretnej grupy
społecznej<priority>
<priority> INNOWACJA/kreatywna idea dynamizująca zastany, statyczny „ład”; zgodnie z etymologią (łac. innovatio, „odnowienie”), innowacja jest nie tyle kreacją ex nihilo, co wynikiem transmutacji istniejących form<priority>
<priority> ŁAD/CHAOS/statyczna, harmonijna
struktura i dynamiczny, dysharmonijny żywioł. Zgodnie z grecką mitologią
chaos w sposób paradoksalny spełnia jednak rolę porządkującą – nie
posiada wewnętrznych granic, ale sam staje się granicą rozdzielającą
żywioły<priority>
<priority> KONSTRUKCJA/DEKONSTRUKCJA/estetyczna
konsekwencja opozycji między „ładem” a „chaosem”, która skutkuje
konfrontacją logicznej konstrukcji i nieprzewidywalnej
fragmentacji<priority>
<priority> REGRESJA/TRANSGRESJA/w psychologii
i filozofii pojęcie „transgresji” funkcjonuje jako nazwa procesu
związanego z przekraczaniem granic biologii, osobowości lub norm
społecznych. Termin „regresja” związany jest z odwróceniem tego wektora
i powrót do wcześniejszego okresu rozwojowego<priority>
<priority> FILOZOFIA/FIZJOLOGIA/dwa bieguny
ludzkiej wiedzy: filozofia zajmuje się ogólnymi zagadnieniami
dotyczącymi natury świata, zaś jej rewersem jest skoncentrowana
na materii fizjologia – nauka o mechanizmach rządzących przebiegiem
czynności życiowych organizmów<priority>
<priority> SUBLIMACJA/DESUBLIMACJA/dwa wektory
opisanego przez Freuda procesu psychologicznego, związanego z sytuacją
„uwznioślenia”, a więc przesunięcia popędu z celu, którego nie można
zrealizować (ze względu na niezgodność z przyjętymi zasadami), na inny,
zastępczy obiekt lub czynność. Theodor Adorno twierdził, że współcześnie
wkraczamy w tak zwany „świat administrowany”, którego cechą naczelną
jest „represyjna desublimacja”. Nie rządzi nią już stara logika
„wypierania” id (sfery biologicznych popędów człowieka), lecz perwersyjny pakt zawarty między superego (władzą społeczną) a samym id, kosztem ego („ja”)<priority>
<priority> ALBEDO/NIGREDO/ROBEDO/łac.
„czernienie” – „bielenie” – „czerwienienie”. trzystopniowy model
alchemicznego Opus Magnum, pozwalającego na wydobycie „nowego ładu”
z pierwotnego żywiołu chaosu. Carl Gustav Jung interpretował nauki
alchemików jako symboliczne opisy psychicznego procesu przemiany. Obecny
w teorii psychoanalizy motyw sublimacji – przemiany tego, co „niskie”,
w to, co szlachetne – jest jednym z najważniejszych wątków opowieści
o produkcji kamienia filozoficznego<priority>
<priority> WIEŻA BABEL/monumentalna budowla,
która według przekazu biblijnego wznoszona była jako znak, dzięki
któremu ludzie „nie rozproszą się”. Obawiając się siły zjednoczonej
ludzkości, Bóg pomieszał budowniczym języki, uniemożliwiając im dalszą
pracę<priority>
<priority> PANOPTICON/koncepcja „idealnego”
więzienia sformułowana przez Jeremy’ego Benthama, w której strażnik –
jako umieszczony centralnie niewidzialny obserwator – jest zarazem
punktem odniesienia, obserwowanym przez więźniów<priority>
<priority> PUNKT WIDZENIA/perspektywa oglądu
świata, wyrażająca napięcie między jednostkowym subiektywizmem,
a relatywizmem wynikającym z konfrontacji wielu spojrzeń. Paradoks
związany z tzw. „neutralnym punktem widzenia” ujawnia Wikipedia,
aspirująca do statusu globalnej kompilacji ludzkiej wiedzy: http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Neutralny_punkt_widzenia<priority>
</url>
<url>
<loc>http://Jakub.Woynarowski</loc>
<lastmod>ur.1982</lastmod>
<priority>Studiował na Wydziale Grafiki (dyplom w 2007) oraz
w Międzywydziałowej Pracowni Intermediów ASP w Krakowie; obecnie
prowadzi zajęcia w Pracowni Rysunku Narracyjnego na macierzystej
uczelni. Designer i ilustrator. Twórca komiksów, artbooków, atlasów
wizualnych, filmów, instalacji. Inicjator działań site specific w przestrzeni publicznej (m.in. Civitas Munita w ramach 5. Artboom Festival). Niezależny kurator (Quadratum Nigrum, Body in the Library, Orbis Pictus, White cubes / Black holes). Współtwórca kuratorskich projektów gonzo (m.in. CSW Zamek Wawelski – z Anetą Rostkowską). Autor książek Manggha i The Story of Gardens; redaktor wizualny tomów Wunderkamera. Kino Terry’ego Gilliama i Corpus Delicti.
Członek kolektywu Quadratum Nigrum (z Mateuszem Okońskim i Jakubem
Skoczkiem). Twórca projektów z pogranicza teorii i praktyki
artystycznej. Podejmuje zagadnienia związane z krytyką instytucjonalną,
archeologią awangardy oraz filozofią posthumanistyczną. Mieszka
i pracuje w Krakowie</priority>
<loc>http://wernalina.blogspot.com</loc>
</url>
</urlset>
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz